Είναι η αντίσταση του ρευστού (στη συγκεκριμένη περίπτωση του λαδιού) στη ροή. Ένα παράδειγμα είναι η ροή ενός λιπαντικού σε ακραίες θερμοκρασίες. Μεγάλο ιξώδες, ίσον αργή ροή (παχύρρευστο λάδι). Μικρό ιξώδες, ίσον γρήγορη ροή (λεπτόρρευστο λάδι).
Ορυκτέλαιο είναι το μείγμα βασικού λιπαντικού σε αναλογία τουλάχιστον 85% και διαφόρων τύπων προσθέτων ανάλογα με τον τύπο του λιπαντικού. Όταν αναφερόμαστε στα ορυκτέλαια (mineral) πρόκειται ουσιαστικά για διύλιση ακατέργαστου πετρελαίου, κατεργασία στην οποία δεν αφαιρούνται όλα τα χημικά με αρνητικές συνέπειες για την ανθεκτικότητα και τη διατήρηση σταθερής τιμής του ιξώδους,
Είναι το μείγμα υψηλής καθαρότητας βασικών λιπαντικών που έχουν παραχθεί με χημικές διαδικασίες καθαρισμού τους αλλά και απομόνωσης κλασμάτων (πολυμερισμός), με συγκεκριμένα είδη προσθέτων. Τα συνθετικά λιπαντικά (full synthetic) είναι αποτέλεσμα χημικής κατεργασίας. Η συμπεριφορά τους είναι ποιοτικότερη, μιας και έχουν εξαιρετικές φυσικές ιδιότητες, ενώ επιλέγονται όλο και περισσότερο για τους σύγχρονους κινητήρες παρά το υψηλό τους κόστος
Είναι μία ενδιάμεση κατηγορία λιπαντικών που παρασκευάζεται από βασικά λιπαντικά που χρησιμοποιούμε για την παραγωγή ορυκτελαίων αλλά και συνθετικών και προσθέτων με στόχο την παραγωγή μιας ενδιάμεσης κατηγορίας λιπαντικού τα οποία αποτελούνται συνήθως σε ποσοστά 20%-80% από βάση ορυκτελαίου και συνθετικού αντίστοιχα.
Πολύτυπα ή πολλαπλής ρευστότητας (multigrade oils) λιπαντικά είναι προϊόντα στα οποία το κυριότερο χαρακτηριστικό είναι η μικρή μεταβολή του ιξώδους τους στις εναλλαγές της θερμοκρασίες που συναντάμε χειμώνα - καλοκαίρι (SAE 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50 κ.λπ.). Χρησιμοποιούνται για τη λίπανση όλων των μοντέρνων κινητήρων, όπου οι απαιτήσεις της λίπανσης είναι μεγάλες και συνεχώς εξελίσσονται. Κάθε λιπαντικό που προορίζεται για την λίπανση ενός κινητήρα πρέπει να παρουσιάζει την επιθυμητή αντίσταση στη ροή κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Το μέγεθος που εκφράζει αυτή την ιδιότητα των υγρών ονομάζεται ιξώδες και η ταξινόμηση των λιπαντικών σε λεπτόρρευστα (γρήγορη ροή) και παχύρρευστα (αργή ροή) πραγματοποιείται με τον δείκτη ιξώδους. Όσο πιο παχύρρευστο είναι ένα υγρό, τόσο μεγαλύτερο ιξώδες έχει, ενώ αξίζει να τονίσουμε ότι το ιξώδες ενός λιπαντικού μειώνεται με την αύξηση της θερμοκρασίας ή της πίεσης. Ο δείκτης ιξώδους των πολύτυπων λιπαντικών που χρησιμοποιούνται στους σύγχρονους κινητήρες βρίσκεται στη συσκευασία του λιπαντικού.
Δεν γνωρίζουμε την αιτία, αλλά είναι γεγονός ότι ο συγκεκριμένος δείκτης είναι αρκετά «παρεξηγημένος». Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων νομίζουν ότι αναφέρεται στην περιβαλλοντική θερμοκρασία στην οποία λειτουργεί το όχημα. Ασφαλώς κάτι τέτοιο δεν ισχύει. με τη μορφή πχ (10W-40). Τι σημαίνει, όμως, αυτός ο δείκτης; Ας ξεκαθαρίσουμε τη σημασία του με το παράδειγμα ενός λιπαντικού που έχει δείκτη ιξώδους 10W-40. Αρχικά, η ένδειξη «W» προέρχεται από τη λέξη Winter (Χειμώνας) και συνοδεύει τον πρώτο αριθμό που συναντάμε στον δείκτη, ο οποίος εκφράζει το δυναμικό ιξώδες του λιπαντικού σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία. Ο δεύτερος αριθμός (στο παράδειγμά μας είναι «40») εκφράζει το κινηματικό ιξώδες που καταγράφεται σε υψηλή θερμοκρασία. Πως, λοιπόν, θα επιλέξουμε το κατάλληλο λιπαντικό πριν γίνει η προγραμματισμένη συντήρηση; Η απάντηση είναι απλή. Ανατρέχουμε στο «εγχειρίδιο χρήσης» και παρατηρούμε τον προτεινόμενο δείκτη ιξώδους για τον κινητήρα του οχήματός μας. Από εκεί και πέρα η επιλογή είναι απλή μιας και κάθε συσκευασία λαδιού αναγράφει τον αντίστοιχο δείκτη ιξώδους.
Οι σύγχρονοι κινητήρες λειτουργούν με λεπτόρρευστο λιπαντικό, συνεπώς οι προτεινόμενες τιμές από τον κατασκευαστή συνήθως είν Προδιαγραφές λιπαντικών: Προέχει η «ψήφος εμπιστοσύνης» από τον κατασκευαστή.
Έχοντας πλέον καταλήξει στον είδος του λιπαντικού (Full Synthetic-Semi Synthetic-Mineral), αλλά και στον κατάλληλο δείκτη ιξώδους σύμφωνα με τα όσα αναφέραμε προ ολίγου, το τελευταίο σημείο πριν την τελική επιλογή λιπαντικού είναι η πιστοποίηση που φέρει. Στο παρελθόν οι προδιαγραφές καταλληλότητας των λιπαντικών έρχονταν μόνο από ινστιτούτα, όπως ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και το Αμερικανικό Ινστιτούτο Πετρελαίου (API). Σήμερα, όμως, οι κατασκευαστικοί όμιλοι αυτοκινήτων έχουν δημιουργήσει τις δικές τους πιστοποιήσεις λιπαντικών (OEM) για κάθε κινητήρα ξεχωριστά. Έτσι, ανατρέχοντας στο «εγχειρίδιο χρήσης» του οχήματος σας, μπορείτε να εντοπίσετε τις προδιαγραφές λαδιού που απαιτεί ο κατασκευαστής και να επιλέξετε ένα λιπαντικό της αγοράς που τις πληροί. Παρατηρώντας τις ετικέτες στο πίσω μέρους της συσκευασίας ενός λιπαντικού, θα εντοπίσετε τις κωδικές ονομασίες που δείχνουν ποιες εταιρείες εγκρίνουν τη χρήση του συγκεκριμένου προϊόντος.αι 0W-30, 5W-30, 10W-40 ή κάποια άλλη παραπλήσια τιμή.
- Ακολουθείτε τις οδηγίες του κατασκευαστή στην επιλογή των λαδιών. Αναφέρονται στο βιβλίο κατασκευαστή που συνοδεύει κάθε αυτοκίνητο.
- Αλλάζετε τα λάδια στα διαστήματα που καθορίζει ο κατασκευαστής των λιπαντικών. Πολλές αντιπροσωπείες πιέζουν για συχνότερη αλλαγή με στόχο να αυξήσουν τον τζίρο τους.
- Κάνετε έρευνα αγορά για το κόστος των λιπαντικών. Σε πολλά συνεργεία των επίσημων δικτύων οι χρεώσεις για την αλλαγή των λαδιών είναι ιδιαίτερα υψηλές και συνήθως δεν δικαιολογούνται από την ποιότητα των λιπαντικών. Σε ένα μικρομεσαίο γερμανικό μοντέλο χρεώνουν 120 ευρώ-ούτε χρυσό να ήταν το λάδι.
- Προσέξτε τη διακύμανση της κατανάλωσης καυσίμου ανάλογα με τον τύπο του λαδιού και την κατάσταση του κινητήρα. Έτσι θα βρουν τον καλύτερο συνδυασμό για οικονομική οδήγηση.