Ο κινητήρας είναι μια συσκευή, η οποία έχει σκοπό να μετατρέπει οποιοδήποτε τύπο ενέργειας σε μηχανική λειτουργία. Ο κινητήρας είναι το πιο σημαντικό μέρος του οχήματος. Είναι, ουσιαστικά, μια πηγή μηχανικής ενέργειας, η οποία παρέχει στο όχημα κίνηση.
Ανάλογα με τον τύπο μετατροπής της ενέργειας:
Κινητήρας εσωτερικής καύσης (ΚΕΚ - ICE).
Μετατρέπει τη ενέργεια της καύσης του καυσίμου σε κίνηση.
Εκτελεί τη μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας σε κίνηση. Κυψέλες καυσίμου ή συσσωρευτές είναι η πηγή της ηλεκτρικής ενέργειας.
Υβριδικό σύστημα (Hybrid system).
Είναι ένα σύστημα που συνδυάζει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης μαζί με έναν ηλεκτρικό κινητήρα, και παρέχει την παράλληλη ή εναλλακτική λειτουργία τους.
Ανάλογα με τη δομή τους, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης χωρίζονται σε:
Αεριοστρόβιλου (Gas turbine).
Ο κύριος μηχανισμός μετατροπής της ενέργειας σε κίνηση είναι ένας αεριοστρόβιλος.
Εμβολοφόροι (Piston).
Η θερμική ενέργεια μετατρέπεται σε κίνηση, μέσω του μηχανισμού του στροφάλου.
Περιστροφικού εμβόλου (Rotary-piston).
Η περιστροφή ενός τριγωνικού στροφέα σε έναν κύλινδρο ειδικού προφίλ, μετατρέπει την ενέργεια σε κίνηση.
Η λειτουργία του κινητήρα επηρεάζεται από παράγοντες, όπως οι συνθήκες λειτουργίας, η θερμοκρασία, το συστηματικό φορτίο, η ποιότητα των καυσίμων, η ποιότητα του λαδιού, η ποιότητα της λειτουργίας του συστήματος εξάτμισης, κ.λπ. Για να αποφύγετε τα προβλήματα, θα πρέπει να αντικαθιστάτε το λάδι και το φίλτρο καυσίμου κάθε 7,5 - 10.000 χιλιόμετρα. Ο καθαρισμός του ρεζερβουάρ 1-2 φορές το χρόνο, θα βοηθήσει στην καλύτερη λειτουργία του αυτοκινήτου σας. Επίσης, μην παραμελείτε τα χιλιόμετρα αντικατάστασης του ιμάντα χρονισμού. Ο ιμάντας χρονισμού πρέπει να αντικαθίσταται κάθε 60.000 χιλιόμετρα. Πρέπει να δίνετε προσοχή στην ποιότητα των ανταλλακτικών του κινητήρα και στην ποιότητα του καυσίμου. Η εξοικονόμηση χρημάτων σε βάρος των στοιχείων αυτών είναι, απλώς, λάθος. Οι βασικοί κανόνες εκμετάλλευσης ισχύουν: ζεσταίνετε τον κινητήρα πριν από την οδήγηση, μην υπερφορτώνετε τον κινητήρα με αδικαιολόγητα υψηλό κύκλο εργασιών, διενεργείτε τακτικές τεχνικές συντήρησης. Ελέγχετε τακτικά τη στάθμη του λαδιού και του ψυκτικού υγρού, γεγονός που θα σας γλιτώσει, επίσης, από πολλά προβλήματα του κινητήρα. Αν έχετε έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα ντίζελ (diesel), τοποθετημένο κάτω από το καπό του αυτοκινήτου σας, θα πρέπει να θυμάστε ότι δεν συνιστάται να απενεργοποιείτε τον κινητήρα αμέσως μετά το σταμάτημα του οχήματος, και ότι η μακροπρόθεσμη λειτουργία του στο ρελαντί επηρεάζει σοβαρά τη μονάδα ισχύος του.
Η πολυπλοκότητα της κατασκευής του κινητήρα και η αλληλεπίδρασή του με την ποικιλία των διαφόρων συστημάτων επιτρέπει, σε περίπτωση βλαβών στη μονάδα ισχύος, να επισκευαστούν ή να αντικατασταθούν τα απαραίτητα εξαρτήματα, και όχι ολόκληρος ο κινητήρας. Αλλά, οι ίδιοι παράγοντες, αν δεν την καθιστούν απολύτως αδύνατη, τότε πραγματικά περιπλέκουν τη δυνατότητα επισκευής του κινητήρα χωρίς τη βοήθεια ειδικού. Η επιδιόρθωση της βλάβης, είναι απαραίτητο να γίνεται από εξειδικευμένο προσωπικό. Το ειδικευμένο προσωπικό θα κάνει γρήγορα τη διάγνωση, θα ανακαλύψει την αιτία του προβλήματος και θα επιδιορθώσει τη βλάβη. Αυτό αφορά τόσο τα μικρά προβλήματα, όσο και τη γενική επισκευή του κινητήρα. Θα πρέπει να γνωρίζετε, όμως, ότι η τιμή επισκευής του κινητήρα δεν θα σας αρέσει ιδιαίτερα.